تعیین مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

نکات مهم در محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

تعیین مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان، قبل از شروع به کار ساختمان‌سازی انجام می‌گیرد. در واقع محاسبه مقدار میلگرد برای ساختمان بسیار مهم است، زیرا تاثیر زیادی در استحکام ساختمان دارد. میلگرد از مصالح پرکاربرد و مهم برای ساختمان می‌باشد و هزینه خرید آن در هزینه ساخت و سازهای مختلف بسیار موثر می‌باشد. در واقع تعیین میزان میلگرد برای ساختمان‌های یک طبقه و بیشتر بسیار مهم است زیرا در برآورد هزینه اجرایی ساختمان بسیار تاثیر گذار می‌باشد.

عوامل موثر در محاسبه میلگرد برای ساختمان

محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان باید با دقت انجام گیرد. در ادامه این مطلب روش محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان را به شما آموزش می‌دهیم. البته عوامل متعددی در محاسبه میلگرد برای ساختمان تأثیر دارند که شامل نوع ساختمان، ارتفاع سقف، نوع خاک و فاصله بین ستون‌ها می‌باشد.

در واقع هر چه طرح ساختمان پیچیده تر باشد از میلگرد بیشتری برای ساخت آن استفاده می‌شود.  ساختمان‌هایی که سنگین‌تر هستند و از میلگرد بیشتری در ساخت آنها استفاده شده است در برابر عواملی مانند زلزله از مقاومت بیشتری برخوردار می‌باشند.

مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان
مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

نوع خاک منطقه‌ای که ساختمان در آن ساخته می‌شود نیز در مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان تأثیر دارد. در واقع اگر خاک یک منطقه ضعیف باشد، برای احداث ساختمان در آن منطقه به میلگرد بیشتری نیاز است تا استحکام و امنیت ساختمان تامین شود. ساختمان‌های مختلف در برابر زلزله از مقاومت متفاوتی برخوردار هستند. به عنوان مثال سقف دال بتنی از استحکام کافی برخوردار است و بر این اساس برای ساخت آن از میلگرد کمتری استفاده می‌شود اما سقف تیرچه بلوک از مقاومت کمتری برخوردار است و بر این اساس برای افزایش مقاومت آن، به میلگرد بیشتری نیاز است.

میزان بلندی سقف نیز در تعیین مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان تأثیر دارد. در واقع سقف‌های بلند برای ایجاد استحکام کافی در برابر عواملی مانند زلزله به مقدار میلگرد بیشتری نیاز دارند. فاصله بین ستون‌ها نیز تعیین کننده میزان میلگرد برای ساختمان می‌باشد. به فاصله بین ستون‌ها طول دهانه گفته می‌شود که در ساختمان‌های بلند این فاصله به بیشتر از ۱۰ متر می‌رسد. برای هر متر مربع از فاصله بین ستون‌ها ۲ تا ۴ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است.

نکات مهم در محاسبه میلگرد برای ساختمان یک طبقه

برای محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه لازم است به نکات مهمی توجه شود تا ساختمانی مقاوم و محکم ساخته شود. از جمله این نکات سایز میلگرد می‌باشد که برای ساختمان یک طبقه باید بین ۱۶ تا ۱۸ باشد تا بهترین کارایی را از خود نشان دهد. برای آرماتور حرارتی و خاموت‌ها در ساختمان یک طبقه باید از میلگرد ۸ تا ۱۰ استفاده شود. در ساختمان یک طبقه تعداد میلگرد که برای هر ستون مصرف می‌شود باید حداقل ۸ عدد باشد. برای هر ستون در هر جهت ۳ عدد میلگرد مورد نیاز است که به صورت مربعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان‌های یک طبقه برای هر متر مربع از ساختمان باید حداقل ۳۵ کیلوگرم میلگرد مصرف شود. ابعاد ستون‌ها در این ساختمان باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد.

عوامل موثر در محاسبه میلگرد برای ساختمان
عوامل موثر در محاسبه میلگرد برای ساختمان

برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است

شما می‌توانید مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان را تعیین کنید و با استعلام قیمت روز میلگرد در بازار، هزینه خرید این محصول را برای ساختمان مورد نظر محاسبه نمایید. تعیین مقدار میلگرد مورد نیاز برای صد متر زیر بنا بر اساس نوع ساختمان متفاوت است. در واقع میلگرد تنها فولاد مورد استفاده در ساختمان نیست و از تیر آهن و یا مصالح فولادی دیگری نیز برای ساختمان استفاده می‌شود که در تعیین مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان تأثیر دارند. تعیین میزان میلگرد برای ساختمان‌های مختلف یک کار تخصصی است که توسط افراد متخصص و مهندسین عمران انجام می‌گیرد.

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *