محاسبه باربری تیرآهن

شیوه محاسبه باربری تیرآهن.

آشنایی با شیوه محاسبه باربری تیرآهن

مقدمه

در این مقاله درباره شیوه محاسبه باربری تیرآهن صحبت خواهیم کرد. یکی از مهمترین پارامترها در هنگام ساختمان سازی، محاسبه ظرفیت باربری تیرآهن است. در طی فرایند ساخت و ساز، یکی از مهمترین و البته مشکل‌ترین وظایف مهندس طراح سازه، تعیین میزان بارهای وارده بر سازه خواهد بود. در این مطلب همراه وب آهن باشید.

به صورت کلی، در هنگام محاسبه باربری تیرآهن، باید این نکته را در نظر داشت که بارهای وارد بر سازه به دو دسته بارهای زنده و بارهای مرده تقسیم بندی می‌شوند. در نتیجه باید در هنگام محاسبه ظرفیت باربری تیرآهن هر دو پارامتر را به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد.

اما در خصوص نحوه محاسبه باربری تیرآهن لازم به ذکر است که جدول اشتال یکی از کاربردی‌ترین جداول برای محاسبه میزان باربری تیرآهن است. در صورتی که تیرآهن بر اساس استانداردهای بین المللی تولید شده باشد، می‌توانید در جدول اشتال، اطلاعاتی مانند وزن، سطح مقطع، قطر، محیط، وزن واحد طول، گشتاور و پارامترهایی از این دست را پیدا کنید. در نتیجه با داشتن اطلاعات دقیق درباره این پارامترها و با استفاده از چند فرمول، ظرفیت باربری تیرآهن محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال یکی از فرمول‌های مهم برای به دست آوردن میزان سطح مقطع تیرآهن I فرمول زیر است:

A=2Bh+Hb

در این فرمول، A سطح مقطع تیرآهن، b ضخامت جان تیرآهن، H اندازه دهانه تیرآهن، B طول بال تیرآهن و h ضخامت بال است. همچنین در صورتی که تولید کننده، تیرآهن را بر اساس استانداردهای بین المللی تهیه نکرده باشد، موظف است یک جدول شبیه جدول اشتال به شما ارائه کند تا با استفاده از اطلاعات مندرج در آن بتوانید ظرفیت باربری تیرآهن را محاسبه نمایید.

برای اطلاع از قیمت روز تیرآهن در تهران و قیمت روز میلگرد در تهران میتوانید روی لینک کلیک کنید.

اطلاعاتی درباره انواع بارهای وارد بر سازه

همانطور که در قسمت قبلی هم ذکر شد، بار وارد بر سازه‌های عمرانی به دو دسته بار زنده و بار مرده تقسیم بندی می‌شوند. بارهای مرده، به بارهایی گفته می‌شود که دارای مقدار ثابتی بوده و محل استقرار آن‌ها تغییر نخواهد کرد. در کل، بارهای مرده شامل وزن اسکلت سازه و وزن قسمت‌هایی از ساختمان است که نمی‌توان به هیچ عنوان آن‌ها را فاکتور گرفت. در سازه‌های فولادی، پارامترهایی مانند دیوارها، سقف، اسکلت فلزی، لوله کشی و تاسیسات بهداشتی و مواردی از این دست، بار مرده سازه را تشکیل می‌دهند. اصولا، در زمانی که طراحی سازه ساختمانی تمام شده و ابعاد قسمت‌های مختلف آن تعیین شد، بار مرده تخمین زده می‌شود.

بار زنده سازه که از آن با نام بار موثر هم یاد می‌شود، به بارهایی گفته می‌شود که در حین فرایند بهره برداری و استفاده از ساختمان، می‌توان آن‌ها را جابجا کرد.  پروسه بهره برداری از ساختمان، امکان جابجایی و تغییر مقدار و محل آن‌ها وجود داشته باشد. مواردی شامل بارهای جانبی، بارهای افقی، بار ترافیک پل‌ها، باران، برف و یخ، بار کف، بارهای ضربه‌ای و … در دسته بارهای زنده جای می‌گیرند. لازم به ذکر است که بارهای زنده یک سازه ساختمانی به دو دسته‌ی بارهای ساکنی که قابلیت حرکت دارند و بارهای زنده متحرک تقسیم بندی می‌گردد.

عوامل موثر بر ظرفیت باربری تیرآهن

همانطور که گفته شد، محاسبه باربری تیرآهن یکی از مهمترین پارامترها در حین طراحی و اجرای یک سازه ساختمانی است. در کل، پارامترهای مختلفی بر روی ظرفیت باربری تیرآهن تاثیر گذار هستند. یکی از مهمترین پارامترها در هنگام تعیین ظرفیت باربری تیرآهن، نوع تیرآهن و تناسب آن با سازه است. در هنگام طراحی و اجرای یک سازه، مهندس طراح باید شناخت دقیق و کاملی از شرایط پیرامونی سازه داشته باشد و متناسب با آن تیرآهن را انتخاب نمایید. تیرآهن بار اصلی ساختمان را بر دوش می‌کشد و در نتیجه انتخاب درست آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه بر این، یکی دیگر از پارامترهای موثر در میزان تحمل بار یا ظرفیت باربری تیرآهن، ضد زنگ بودن یا نبودن آن است. به صورت کلی، رطوبت یکی از مهمترین دشمنان تیرآهن‌ها به حساب می‌آید. در نتیجه باید برای حل این موضوع یا باید از تیرآهن‌های ضد زنگ استفاده کرد و یا تیرآهن را با رنگ‌های ضد اکسیداسیون پوشش داد. از طرفی، پروسه تولید تیرآهن و رعایت استانداردهای مصوب در طی این پروسه از اهمیت بالایی برخوردار است. اصولا تیرآهن‌هایی که بر اساس استانداردهای بین المللی و یا استاندارد ملی ایران تولید شده‌اند، ابعاد، سایز و مشخصات مکانیکی ایده‌آلی داشته و از ظرفیت باربری بالاتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از پارامترهای تاثیر گذار در میزان ظرفیت باربری تیرآهن، کیفیت مواد اولیه تیرآهن است. به علاوه ابعاد تیرآهن و پارامترهایی مانند ضخامت بال و جان تیر، سایز تیرآهن، وزن آن و … نیز در تعیین میزان تحمل بار تیرآهن نقش مهمی را بازی می‌کنند.

مقالات مرتبط:

تفاوت تیرآهن فایکو و ذوب آهن

قیمت روز آهن آلات در تهران

 

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *