نمودار قیمت جهانی آهن

انواع آهن الات و نمودار قیمت جهانی آن

نمودار قیمت جهانی آهن در سال های اخیر

ترسیم نمودار قیمت جهانی آهن یکی از راهکارهای بررسی و تعیین عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن است. در طی فرایند ترسیم و تهیه ی یک نمودار، پارامترهای موثر بر قیمت محصول مورد نظر در طی زمان بررسی می شوند. لذا به نظر می رسد فعالان اقتصادی و افراد شاغل در حوزه ی تولید و فروش فراورده های آهنی، تغییرات نمودار جهانی آهن را پیگیری می کنند. این پیگیری ها در جهت کسب سود بیشتر انجام می گیرد.

پس از ترسیم نمودار، مشخص کردن روند تغییرات قیمت آهن بر اساس آن، امری آسان است. وقتی نمودار قیمت جهانی آهن را بررسی می کنید باید به چند نکته مهم دقت کنید. بازه ی زمانی قید شده در نمودار و قیمت پایه در نظر گرفته شده از مهم ترین نکات مورد نظر در بررسی آن هستند. هر یک از محصولات آهنی مورد نظر دارای نمودار تغییرات منحصر بفرد می باشند. به عنوان مثال برای slab، fob و cif تولید شده در کارخانه نمودار بخصوصی طراحی می شود؛ در حالی که نمودار مرتبط با قیمت جهانی بیلت یا مفتول، با آن تفاوت دارد. همچنین در برخی از مناطق جهان محصولات بخصوص و دارای کیفیت عالی نسبت به رقبا، تولید و عرضه می شوند. این امر نیز می تواند در تعیین قیمت نهایی آهن و فراورده های حاصل از آن در جهان تاثیر داشته باشد.

نمودار قیمت جهانی آهن
نمودار قیمت جهانی آهن

قیمت هر واحد آهن در بازارهای جهانی

قیمت جهانی آهن در واقع متاثر از کشورهایی است که علاوه بر تولید داخلی، دارای صادرات محصولات آهنی و فولاد می باشند. نرخ صادرات فولاد و آهن توسط این کشورها می تواند قیمت جهانی آهن را تحت تاثیر قرار دهد. کشور ایران به عنوان یکی از صادر کننده های محصولات آهنی، در لیست کشورهای موثر در تعیین قیمت های صادراتی آهن قرار دارد. به طور کلی نمودار قیمت جهانی آهن و سنگ آهن از سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ به شرح زیر می باشد:

به نظر می رسد در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ شاهد رکود شدید بازارهای جهانی آهن و محصولات فولادی بوده ایم. اما این روند در پایان سه ماهه ذکر شده دستخوش تغییرات مثبت شده و روند افزایشی به خود گرفته است. بر اساس نمودار رسم شده، این افزایش قیمت به صورت پایدار تا اواخر سال ۲۰۲۱ ادامه داشته است. علت افزایش شدید قیمت جهانی آهن در این مقطع، عدم تعادل بین تقاضا و عرضه می باشد. تولید ناکافی محصولات آهنی و فولادی و عرضه ی کم به بازارهای جهانی، باعث افزایش تقاضا برای این محصولات شده است. در کنار افزایش تقاضا، بسیاری از تولیدکنندگان و تاجران فعال در این زمینه از تزریق محصولات خود به بازارهای مصرف خودداری کرده و نقش فزاینده ای در افزایش قیمت آهن داشته اند.

برخی کارشناسان فعال در این زمینه معتقد بودند که روند افزایشی نمودار قیمت جهانی آهن در انتهای سال ۲۰۲۱ متوقف شده و دیگر افزایش پیدا نمی کند. این امر در حالی است که عده ای دیگر افزایش شدید قیمت فولاد و آهن را در انتهای سال ۲۰۲۳ پیش بینی کرده بودند که تا حدود زیادی به واقعیت پیوست.

انواع آهن الات و نمودار قیمت جهانی آن
انواع آهن الات و نمودار قیمت جهانی آن

عوامل افزاینده ی قیمت آهن

عوامل بسیار زیادی در تعیین قیمت جهانی آهن موثر می باشند. برخی از عوامل مهم در تعیین قیمت جهانی آهن شامل: میزان تقاضا در بازارهای مصرف کننده بخصوص کشورهای در حال توسعه، میزان تولید محصولات در کشورهای صادرکننده، قیمت جهانی ارز و نوسانات آن، قیمت نفت، هزینه های نقل و انتقال محصولات و بسیاری از عوامل دیگر می باشند. به همین خاطر برای برسی افزایش یا کاهش قیمت آهن امروز و روزانه تمامی پارامتر ها در نظر گرفته می شوند. لذا برای اطلاع از قیمت آهن در بازارهای جهانی، باید به صورت موازی قیمت عوامل موثر بر آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

بورس محصولات فولادی و آهن

بورس محصولات فولادی و آهن
بورس محصولات فولادی و آهن

بازار بورس محصولات فولادی یکی از مهم ترین مولفه های اقتصادی در سراسر جهان به شمار می رود. بورس محصولات فولاد و آهن به صورت روزانه در رابطه با محصولات ارائه شده و قیمت تعیین شده برای هر یک اطلاع رسانی لازم را انجام می دهد. در این بازار نوع محصول، میزان ارائه شده، محل عرضه محصول و قیمت واحد هر یک از آنها مشخص می شود. به عنوان مثال قیمت فولاد، میلگرد، آهن، ورق، لوله، پروفیل و تیرآهن به صورت واحد مشخص ارائه می شود. همچنین مقایسه ی قیمت فعلی محصول با قیمت هفته ی گذشته ی آن در بورس محصولات فولادی انجام می شود؛ بنابراین میزان رشد یا کاهش قیمت محصولات از این طریق به راحتی قابل پیگیری می باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *