نمودار قیمت پروفیل آهن

انواع پروفیل های فلزی

پروفیل آهن

پروفیل آهن یکی از مصالح بسیار کاربردی در صنایع تولید ماشین آلات و ساختمان سازی است. به طور کلی، پروفیل به معنای یک مقطع ثابت و طویل است. برای تولید انواع سازه های ساختمانی از پروفیل آهن استفاده می شود. بنابراین افراد فعال در حوزه ی فعالیت های ساختمانی برای بررسی شرایط ارزی و قیمت ها باید همواره پیگیر نوسانات قیمت این محصول باشند. این امر کاری دشوار و خسته کننده است، زیرا نوسانات ارزی به صورت مکرر و با فواصل زمانی کوتاه رخ می دهند. این تغییرات به صورت آنی در قیمت نهایی پروفیل آهن عرضه شده تاثیر دارند. بنابراین در این مقاله سعی داریم تا با معرفی نمودار قیمت پروفیل آهن و نکات مرتبط با آن، شما را در مسیر کسب سود بیشتر و استفاده ی بهینه از زمان یاری کنیم.

 

قیمت روز تیرآهن در تهران

 

قیمت روز میلگرد در تهران

چگونگی ترسیم نمودار برای پروفیل آهن

ترسیم نمودار قیمت پروفیل آهن بر اساس دو مولفه “قیمت هر واحد پروفیل” و “زمان”، انجام می گیرد. افرادی که در زمینه ی ارائه و ترسیم نمودار ها فعالیت دارند، ابتدا در یک بازه ی زمانی مشخص قیمت واحد پروفیل را پیگیری و ثبت می کنند. سپس تغییرات افزایشی یا کاهش قیمت آن در بازه ی زمانی مورد نظر را بررسی و بر اساس آنها نمودار پروفیل را ترسیم می کنند. مولفه عمودی قیمت هر واحد پروفیل آهن و نمودار افقی نیز زمان مورد بررسی را نشان می دهد. با متصل کردن نقاط مرتبط روی دو نمودار، قیمت آنی پروفیل در زمان مورد نظر مشخص خواهد شد.

کاربرد پروفیل آهن

پروفیل آهن
پروفیل آهن

مقاطع تو خالی همچون پروفیل آهن همواره مورد توجه صنایع بزرگ قرار داشته اند. اختراع دستگاهی که توسط مولر به ثبت رسید باعث شد تا ایجاد برش در مقاطع توخالی، پیشرفت چشمگیری داشته باشد. از آن پس، صنایع مختلف قادر به تولید انواع مقاطع توخالی دایره ای یا مستطیلی بودند. یک نمونه آشنا از پروفیل های آهنی دایره ای، نرده های فلزی گرد مورد استفاده در ساختمان سازی هستند. امروزه شاهد کاربرد بسیار وسیع و روتین این پروفیل ها در ساخت انواع درب و پنجره، ساخت انواع تیرآهن، نبشی، چهار پهلو و تسمه و غیره هستیم.

نمودار ارزش پروفیل های آهن

یکی از مهم ترین عوامل برای ترسیم نمودار قیمت پروفیل آهن، دقت به ویژگی پروفیل مورد نظر است. این ویژگی های مهم شامل موارد زیر می باشند:

  1. سطح مقطع پروفیل: برای انتخاب پروفیل مناسب باید بر اساس نیروهای وارد شده بر سازه مورد نظر، بهترین پروفیل با استحکام کافی را انتخاب کرد. این امر باعث انتخاب مقاطع مختلف پروفیل در سازه های متنوع می شود.
  2.  طول پروفیل: انتخاب طول کافی از پروفیل آهن برای استفاده در سازه ها باید به گونه ای باشد که در عین حفظ ایمنی سازه ی مورد نظر، هزینه ی   متعادلی به همراه داشته باشد. در نتیجه استفاده بیش از حد از پروفیل ها با هدف افزایش استحکام بدون توجه به کاربری ساختمان، تعداد افرادی که در آن تردد دارند و هزینه ی نهایی، امری نامعقول و غیر حرفه ای است.

تغییرات نمودار قیمت پروفیل آهن در ۵ سال اخیر

اگر به قیمت نهایی مورد استفاده در اتمام یک بنا دقت کرده باشید، متوجه افزایش بسیار زیاد هزینه ها نسبت به ۵ سال گذشته خواهید شد. پروفیل های آهنی در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند. این امر ممکن است روی تخمین هزینه ی مورد نیاز برای ساخت هر پروفیل تاثیر داشته باشد. در نتیجه افراد با نگاه کردن به ظاهر یک پروفیل با خود فکر می کنند که مگر هزینه ی تولید آن چقدر شده! این امر کاملا اشتباه است. تولید هر مقطع پروفایل دارای هزینه های زیادی است و این امر توانسته است روی بازارهای موازی همچون ساختمان سازی تاثیرات مستقیم خود را نشان دهد.

نمودار قیمت پروفیل های آهن
نمودار قیمت پروفیل های آهن

بر اساس نمودارهای ترسیم شده در ۵ سال اخیر، تغییرات قابل ملاحظه ای در بازارهای ارزی و بالطبع آن، بازار پروفیل آهن، رخ داده است. در سال ۱۳۹۷ با کاهش قیمت ارز، شاهد کاهش چشمگیر قیمت پروفیل و مقاطع فلزی بودیم. در حالی که در سال های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ این روند به صورت افزایشی دنبال شده است. در سال ۱۴۰۰ و با افزایش شدید قیمت ارز، شاهد جهش قیمت پروفیل آهن بوده و این امر دولت را موظف به مداخله فوری کرد. اعطای امتیازات خاص به تولیدکنندگان انواع پروفیل و مقاطع فلزی یکی از مداخلات فوری در جهت کاهش و کنترل افزایش قیمت پروفیل ها توسط دولت بود. اقداماتی از قبیل ارائه ی امتیازات یاد شده تا حدودی قیمت گذاری پروفیل عرضه شده را کنترل و روند نزولی قیمت را در نمودار سال ۱۴۰۱ ترسیم کرد. ام قیمت نهایی عرضه پروفیل، هنوز هم بسیار بالاتر از قیمت سال های قبل می باشد.

 

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *