کاهش قیمت آهن امروز

صنعت ساختمان سازی و قیمت آهن

قیمت آهن و عوامل موثر بر آن

قیمت هر واحد آهن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. این عوامل به صورت موازی و در بازارهای دیگری در جریان هستند و در واقع به صورت غیر مستقیم روی قیمت آهن تاثیرگذار می باشند. در سال های اخیر، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت آهن، تغییرات بازار ارز بوده است. قیمت جهانی ارز و تغییرات آن می تواند به عنوان مهم ترین عامل موثر بر قیمت آهن معرفی شود. تغییر قیمت ارز رابطه مستقیمی با افزایش یا کاهش قیمت هر واحد آهن دارد، بنابراین در صورت کاهش قیمت ارز، کاهش قیمت آهن امری بدیهی است. قیمت آهن آلات از جمله تیر آهن و سایر محصولات فولادی در سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیار زیاد و نسبتا شدیدی قرار گرفته است. این نوسانات افزایشی، در سال ۱۰۴۱ بسیار ملموس بوده و تاثیر خود را در صنایع ساختمان سازی و مسکن به صورت کاملا واضح نشان داده است.

اما این مورد تنها عامل موثر در تعیین قیمت هر واحد آهن نیست و مواردی همچون: قیمت نفت، قیمت مواد خام اولیه، هزینه های حمل و نقل، تورم جهانی، عرضه و تقاضای فولاد، نیاز صنایع وابسته، قیمت ضایعات آهن، بورس کالا، تغییرات آب و هوایی، سیاست های جهانی و نوع محصول، نیز در قیمت آهن تاثیر دارند.

عوامل کاهش قیمت آهن امروز

نمودار قیمت آهن
نمودار قیمت پروفیل آهن

اگر به دنبال علت مشخصی برای کاهش قیمت آهن امروز هستید باید به بررسی تغییرات عوامل موثر بر قیمت آهن بپردازید. همانگونه که قبل تر ذکر شد، قیمت آهن به عنوان یک پارامتر چند مولفه ای تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. اما در این بین کاهش قیمت آهن امروز می تواند به عللی همچون موارد زیر مرتبط باشد.

  1. کاهش قیمت نفت: حدود ۱۵% از قیمت محصولات فولادی و آهنی وابسته به میزان تولیدات صنایع نفتی می باشد. محصولاتی همچون انواع میلگرد، لوله و پروفیل به صورت مستقیم تحت تاثیر قیمت نفت قرار دارند.
  2. کاهش قیمت مواد اولیه: مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات فولادی و انواع تولیدات آهنی می تواند روی هزینه ی نهایی و کاهش قیمت امروز آهن تاثیر داشته باشد. مواد خام از جمله نیکل، کروم و قراضه آهن، جز اصلی ترین مواد اولیه موثر در تعیین قیمت نهایی هر واحد آهن می باشند.
  3. هزینه های حمل و نقل: اغلب خرید و فروش محصولات آهنی به صورت حجم بالا و توسط کامیون یا کشتی های غول پیکر انجام می گیرد. قیمت سوخت مورد نیاز این وسایل و همچنین هزینه ی استفاده از آنها می تواند در قیمت نهایی تعیین شده برای هر واحد آهن نقش داشته باشد.
  4. آب مایه ی حیات فولاد: مهمترین عنصر مورد نیاز برای تبدیل آهن اسفنجی به فولاد سخت، آب است. بنابراین اگر کارخانجات تولیدکننده ی فولاد به میزان کافی آب دسترسی داشته باشند، محصولات بیشتر و با قیمت کمتر تولید می کنند. این امر باعث کاهش هزینه ی مصرف شده توسط تولید کننده و کاهش قیمت آهن امروز خواهد شد.
  5. سیاست، یک عامل موثر بر تمام جوامع: سیاست های داخلی مانند کنترل تورم و سیاست های خارجی همچون برقراری روابط دوستانه با کشورهای دیگر، می تواند باعث افزایش صادرات و واردات محصولات مختلف شود. این امر می تواند هزینه ی مورد نیاز جهت عرضه و دریافت محصولات خام یا فراورده های نهایی آهن را به شدت کاهش دهد.

    صنایع وابسته به فولاد و آهن

    صنایع وابسته به آهن همچون صنعت خودروسازی، ساختمان سازی و مسکن و صنعت بسته بندی مواد مختلف، می توانند به عنوان دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت آهن امروز نقش داشته باشند. وقتی تقاضا برای محصولات فولادی و آهنی کاهش یافته و در مقابل عرضه ی این محصولات بالا باشد، شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود. بنابراین لازم است بین عرضه و تقاضا، تعادل لازم برقرار باشد.

    نمودار تغییرات قیمت آهن

قیمت ارز و آهن
قیمت ارز و آهن

قیمت هر واحد آهن با توجه به نوع محصول تولید شده، متفاوت می باشد. به عنوان مثال؛ قیمت تیر آهن های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به عنوان پرکاربردترین محصولات آهنی، بر اساس وزن و طول هر شاخه متفاوت می باشد. در مقابل، قیمت محصولات دیگری همچون میلگرد به صورت یک کیلوگرم از میلگرد دارای طول مشخص، تعیین می شود. محصولات دیگری مانند: انواع پروفیل های ناودانی، قوطی یا گرد نیز، با توجه به وزن و سطح مقطع آنها دارای قیمت متفاوتی هستند. اما در نهایت، تمام عوامل ذکر شده در پاراگراف های قبلی روی قیمت هر واحد از آنها تاثیر گذار خواهد بود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *