پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال ۱۴۰۳

تاثیر نرخ تورم بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال.

در کشور ما عوامل بسیاری در قیمت آهن و میلگرد تاثیر دارند و بر این اساس پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال به صورت قطعی نیست. قیمت آهن و میلگرد برای ساختمان‌سازان و فعالان این حوزه بسیار مهم است زیرا قیمت این محصولات در هزینه ساخت و ساز بسیار تاثیرگذار است. عوامل متعددی بر قیمت آهن آلات تاثیر دارند.

جهت پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال به بررسی عوامل موثر بر قیمت این محصولات می‌پردازیم. در واقع بازار ایران تحت تاثیر تحریم‌های خارجی می‌باشد و این عامل باعث جهش و یا سقوط قیمت این محصولات می‌شود. البته عوامل بسیاری دیگر نیز در تغییر قیمت این محصولات تاثیر دارند که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم. میزان عرضه و تقاضا، قیمت عرضه، نرخ تورم، قیمت دلار، قیمت محصولات در بازار جهانی، میزان تقاضا در بازار مسکن و عوامل دیگر در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد تاثیر دارند.

تاثیر عرضه و تقاضا بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال

تاثیر عرضه و تقاضا بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال
تاثیر عرضه و تقاضا بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال

میزان عرضه و تقاضا از جمله عواملی هستند که همواره در قیمت این محصولات تاثیر دارند. افزایش تولید این محصولات و کاهش تقاضا سبب افت قیمت آهن و میلگرد می‌شود. در واقع کاهش ساخت و سازها سبب کاهش تقاضا برای این محصولات می‌شود. حال سوالی که برای فعالان در عرصه  ساخت و ساز وجود دارد این است که چه تغییراتی در  میزان عرضه و تقاضا برای این محصولات در سال جاری رخ خواهد داد؟ در زمستان سال ۱۴۰۱ به سبب قطع گاز برای صنایع مختلف و از جمله صنعت فولاد، میزان تولید آهن آلات و میلگرد نیز کاهش یافت. با کاهش میزان عرضه محصولات فولادی، قیمت این محصولات افزایش چشمگیری داشت. البته با گرم شدن هوا و رفع محدودیت انرژی، میزان تولید و عرضه این محصولات نیز افزایش یافت.

هم‌اکنون که در فصل تابستان ۱۴۰۲ قرار داریم به سبب گرمی هوا احتمال قطعی برق برای صنایع مختلف از جمله صنعت فولاد وجود دارد. هراس از احتمال قطعی برق، سبب افزایش میزان تقاضا برای این محصول شده است که البته در افزایش قیمت آن تأثیر دارد.

قیمت عرضه محصولات نیز در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال تاثیر زیادی دارد. در واقع اگر در بورس کالا، آهن و میلگرد در حجم بالا و با قیمت مناسبی به فروش برسند، این عامل بر قیمت محصولات در بازار نیز تاثیر دارد و سبب کاهش قیمت آهن و میلگرد در بازار می‌شود. در سال ۱۴۰۱ فرمول جدیدی در بورس کالا برای قیمت پایه این محصولات ابلاغ گردید. اگر این روند در سال جاری نیز ادامه داشته باشد در کاهش قیمت آهن و میلگرد تاثیر خواهد داشت. در اینجا ذکر این نکته را لازم می‌دانیم که سیاست‌های بازار معمولا مقطعی هستند و بر این اساس امکان تغییر این روند در بورس کالا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

تاثیر نرخ تورم بر پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال

نرخ تورم از مهم ترین عواملی است که همواره در بازار کشورمان بر قیمت محصولات تاثیر گذار است. در واقع پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال  بر اساس نرخ تورم کمترین خطا را دارد. به طور کلی در بازار ایران نرخ تورم در مدت یک سال ۵۰ درصد و برای هر ماه به طور متوسط سه درصد می‌باشد. ممکن است این نرخ تورم به صورت ملایم بر قیمت‌ها تاثیر داشته باشد و یا به صورت جهشی انجام گیرد. البته در یک پیش بینی خوش‌بینانه در صورتی که در شاخص‌های پولی و مالی اصلاحاتی صورت گیرد، نرخ تورم در سال آینده ۲۰ درصد خواهد بود و در این صورت قیمت محصولات فولادی در یک شیب ملایم افزایش می‌یابند. اگر تغییری در وضعیت اقتصادی کشور رخ ندهد، همچنان نرخ تورم ۵۰ درصد می‌باشد. البته این نرخ تورم بر قیمت آهن و میلگرد نیز تاثیر گذار است و سبب افزایش ۵۰ درصدی قیمت این محصولات می‌شود.

پیش بینی قیمت محصولات فولادی در سال ۱۴۰۳

در این مطلب عوامل مهم و تاثیر گذار در پیش بینی قیمت آهن و میلگرد در سال را برای شما بیان کردیم. در حقیقت  پیش بینی قیمت این محصولات با استفاده از ابزارهای تحلیل بازار مالی در کوتاه مدت و بلند مدت انجام پذیر است. اما تخمین قطعی قیمت این محصولات غیرممکن می‌باشد زیرا ممکن است تغییرات غیر منتظره زیادی سبب تغییر قیمت این محصولات شود. مشاوران و متخصصین در سایت وب آهن در تلاش هستند تا اطلاعات مناسب و به روز را در مورد قیمت محصولات فولادی مانند آهن و میلگرد در اختیار مشتریان و فعالان این عرصه قرار دهند.

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *