نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

قبل از شروع پروژه ساختمانی با نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون می‌توان برآورد مناسبی از هزینه تهیه این محصول به دست آورد. دست اندرکاران ساخت و ساز همواره در تلاش هستند تا با محاسبه هزینه مصالح ساختمانی برآورد مناسبی از هزینه تهیه مصالح مختلف ساختمان داشته باشند. از جمله مصالح مهم ساختمانی می‌توان به میلگرد فونداسیون اشاره کرد که قیمت روز آن در هزینه ساختمان‌سازی تاثیر زیادی دارد.

نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون به این روش انجام می گیرد  که برای ساخت ساختمان‌های معمولی در هر یک متر مربع ۹ کیلوگرم میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر این اساس برای ساخت یک ساختمان ۳۰۰ متری ۲۷۰ کیلوگرم میلگرد فونداسیون مصرف می‌شود. با محاسبه وزن میلگرد فونداسیون و همچنین تخمین تعداد این محصول می‌توان هزینه حدودی آن را قبل از شروع پروژه برآورد نمود.

بیشتر بخوانید: قیمت آنلاین آهن و میلگرد

آشنایی با نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

محاسبات سرانگشتی کلی برای ساختمان
محاسبات سرانگشتی کلی برای ساختمان

نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون در انواع مختلف این محصول را در این مطلب بیان می‌کنیم. انواع میلگرد فونداسیون در سه دسته تقسیم می‌شوند. انواع این محصول شامل میلگرد فونداسیون عرضی، طولی و تقویتی است که  نحوه محاسبه هر کدام از این میلگردها تفاوت‌هایی دارد. میلگردهای طولی در واقع محصولاتی هستند که در طول محور فونداسیون به کار گرفته می‌شوند. برای محاسبه وزن این نوع میلگرد طول آن را در تعداد میلگردهایی که مورد نیاز است ضرب می‌کنیم و سپس وزن واحد هر میلگرد را در عدد به دست آمده ضرب می نماییم تا وزن کل میلگردها را به دست آوریم.

فرمول محاسبه طول میلگرد به این صورت است که طول خم میلگرد را در ۲ ضرب و سپس طول کاور را در ۲ ضرب می‌کنیم، جمع این دو گزینه بعلاوه طول محور میلگرد با طول میلگرد فونداسیون طولی برابر است. محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون نیز مانند میلگردهای فونداسیون طولی می باشد تنها تفاوت در فرمول این دو نوع میلگرد این است که به جای طول محور، عرض محور قرار داده می‌شود. میلگردهای تقویتی فونداسیون باعث افزایش مقاومت کششی بتن می‌شوند. برای محاسبه میلگرد فونداسیون تقویتی لازم است طول یک عدد میلگرد را در تعداد میلگردها ضرب کرد و سپس عدد به دست آمده  در وزن هر عدد میلگرد ضرب شود تا وزن کل میلگردهای تقویتی به دست آید.

بیشتر بخوانید: قیمت روز میلگرد در تهران

محاسبات سرانگشتی کلی برای ساختمان

برای ساختمان‌هایی که با بتن آرمه ساخته می‌شوند، برای هر متر مربع به ۴۰ تا ۵۳ کیلوگرم آرماتور احتیاج است. ساختمان‌های بتن آرمه، در هر متر مربع بین ۴۰ تا ۵۳ کیلوگرم آرماتور نیاز دارند. برای هر متر مربع زیربنا لازم است  ۸ تا ۱۲ کیلوگرم میلگرد به کار گرفته شود. در ستون‌های بنا برای هر متر مربع از ساختمان به ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد احتیاج است. در ساختمان های بتنی، طول تیرها بین ۱.۳ تا ۱.۷ برابر نسبت سقف می‌باشد. با فراگرفتن نحوه محاسبه مقدار میلگرد برای بخش‌های مختلف ساختمان می‌توان به آسانی مقدار کلی میلگرد مورد نیاز برای ساختمان را به دست آورد.

نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون برای سقف و ستون

آشنایی با نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون.
آشنایی با نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون.

وزن میلگرد فونداسیون برای سقف‌های مختلف متفاوت است. به عنوان نمونه در سقف توپر دال بتنی برای هر مترمربع ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز می‌باشد. در سقف‌های کامپوزیت برای هر مترمربع ۸ تا ۱۰ کیلوگرم از میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.  برای سقف های تیرچه بلوک نیز در هر متر مربع ۵ تا ۷ کیلوگرم میلگرد به کار گرفته می‌شود. در مورد میلگرد مورد نیاز برای ستون‌های مختلف نیز مقدار میلگرد مورد نیاز متفاوت می‌باشد. در ستون‌های دال بتنی توپر برای هر متر مربع ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم و برای ستون‌های اسکلت بتن برای هر متر مربع ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد به کار گرفته می‌شود.

نحوه محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون یک راهکار عالی برای تخمین هزینه تهیه میلگرد برای ساختمان است. شما می‌توانید از طریق تماس با مشاوران فروش سایت وب آهن اطلاعات بیشتری را در این مورد به دست آورید.

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *