وزن تیرآهن سبک

وزن تیرآهن سبک

وزن تیرآهن سبک چه مقدار است؟

وزن تیرآهن سبک به ازای هر شاخه محاسبه می شود. وزن تیرآهن ۱۴ معادل ۱۵۵ کیلوگرم، وزن تیرآهن ۱۶ برابر ۱۹۰ کیلوگرم و وزن تیرآهن ۱۸ معادل ۲۲۶ کیلوگرم می باشد. پرکاربردترین تیرآهن بازار، تیرآهن ۱۴ و پرفروش ترین تیرآهن های بازار، تیرآهن های ۱۶ و ۱۸ می باشد. وزن تیرآهن بر کیفیت و قیمت آن، تاثیر دارد. از این رو، در هنگام خرید بایستی اطلاعات فنی و استانداردهای جدول وزنی، مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر استفاده از جدول وزنی بایستی از جدول اشتال استفاده شود. از تیرآهن سبک ۱۴ برای ساخت ستون ها، پوشش سقف، تیرهای اصلی و فرعی استفاده می شود. تیرآهن سبک ۱۶ برای ساخت ستون ها، خرپا و پوشش های سقفی کاربرد دارد. اصلی ترین کاربرد تیرآهن سبک ۱۸ در ستون های اصلی، پل های لانه زنبوری و ساخت سقف می باشد. با وب آهن همراه باشید.

با در نظر گرفتن وزن تیرآهن سبک می توان کیفیت سازه خروجی را برآورد کرد و از هزینه پروژه، مطلع شد. تیرآهن سبک IPE در بازار با بال و جان یکنواخت، ساخته شده است. هر چند وزن تیرآهن های سبک، پایین است ولی فوق العاده مستحکم هستند. استحکام ارائه شده توسط تیرآهن سبک وزن، باعث محبوبیت آن، شده است. ناگفته نماند که برای محاسبه وزن هر تیرآهن (با مشخصات مختلف) بایستی به جداول معرفی شده، مراجعه کنید.

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین

۱- تفاوت در وزن: همان طور که از اسم این تیرآهن ها مشخص است، وزن تیرآهن سبک، کم تر از وزن تیرآهن سنگین می باشد. تیرآهن سبک، عمدتا در ساخت و سازهای معمولی کاربرد دارد ولی تیرآهن سنگین در صنایع و سازه های عظیم و مرتفع، مورد استفاده قرار گرفته است. وزن تیرآهن سنگین، به قدری زیاد است که در مقاوم سازی پایه سازه، استفاده می شود و در طبقات بالایی سازه، از تیرآهن سنگین استفاده نمی شود. علت آن، جلوگیری از ورود بارهای اضافی به سازه می باشد.

بیشتر بخوانید: هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

وزن تیرآهن سبک
وزن تیرآهن سبک

– تفاوت در ابعاد: طول بال تیرآهن سبک نسبت به ارتفاعش، کم می باشد ولی طول بال و ارتفاع بال تیرآهن سنگین، باهم برابر است. ضخامت جان تیرآهن سبک کم تر از ضخامت بال آن است ولی در عوض، ضخامت تیرآهن سنگین برابر ضخامت بال آن، می باشد. طول تیرآهن های سنگین معادل ۱۰۰ متر و طول تیرآهن های سبک برابر ۳۰ متر است.

۳- تفاوت در استحکام: پیش تر اشاره شده که تیرآهن سبک دارای استحکام قابل قبولی است ولی این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه وزن تیرآهن بیشتر می شود، استحکام آن هم افزایش می یابد. بین تیرآهن سبک و تیرآهن سنگین، استحکام تیرآهن های سنگین بیشتر است.

۴- تفاوت در فرآیند تولید: تیرآهن سنگین به وسیله نوردهای چند جهته، به شکل H تولید می شود. گاها دو بال تیرآهن سنگین با جوشکاری به قسمت جان تیرآهن، متصل می شود. فرآیند تولید تیرآهن سبک، کمی متفاوت است. در تولید تیرآهن سبک از نورد به صورت رولی معمولی استفاده می شود.

وزن تیرآهن سبک
وزن تیرآهن سبک

بررسی آخرین تفاوت موجود بین تیرآهن سبک و تیرآهن سنگین

۵- تفاوت در کاربرد: کاربرد تیرآهن سبک در سازه هایی است که استحکام آن ها اهمیت چندانی ندارد و بایستی وزن نهایی سازه، سبک باشد. کاربرد تیرآهن سنگین در ساخت ستون ها، اسکلت فلزی ساختمان، پل سازی و تولید ماشین آلات سنگین مشهود است. در کل می توان گفت که تیرآهن سنگین کاربرد صنعتی دارد.

جمع بندی

تیرآهن سبک با تیرآهن سنگین تفاوت دارد و این تفاوت شامل طول جان تیرآهن، ضخامت بال، ضخامت جان، سطح مقطع تیرآهن، ارتفاع آن، میزان مقاومت و استحکام تیرآهن و کاربرد آن می شود. وزن تیرآهن سبک در محاسبه وزن نهایی ساختمان اهمیت دارد. ناگفته نماند که قیمت تیرآهن به صورت لحظه تعیین می شود و نمی توان به قیمت دیروز، اتکا کرد. توصیه می شود که قبل از خرید تیرآهن، تماس گرفته و از قیمت فعلی مطلع شوید. از آن جایی که تیرآهن سبک و تیرآهن سنگین در سازه، کاربرد بالایی دارند، قیمت آن ها هم در قیمت نهایی سازه، تاثیر بالایی دارد.

Rate this post
admin
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *